Blog2Blog Maak je eigen Blog2Blog | Gratis je eigen blog c.q weblog op internet
Digital Storytelling

Digital Storytelling

Een verslag van de ervaringen met de nieuwe mogelijkheden om geschiedenis te achterhalen

Realiteit realiseren

Realiseerde me tijdens het college van afgelopen donderdag dat ik nog geen letter besteed heb aan wat we nu toch al weer een aantal weken  te zien krijgen: virtuele beelden. Virtual reality, en ook augmented reality. Het verschil tussen de twee is dat de eerste helemaal op de computer gemaakt wordt, bij de tweede kijk je naar de werkelijkheid en wordt daar iets aan toegevoegd. Een Romeinse tempel op de plek waar resten ervan gevonden zijn, bijvoorbeeld. De mensen die zeggen dat het niets aan je fantasie overlaat hebben geen gelijk in deze. Want in zo'n tempel zie je dan toch een man in toga rondlopen, als het moet? Toepassingen als gebruikt voor besluitvorming, waarbij mensen in hun vernieuwde buurt rond kunnen lopen en hun mening daarover aan het gemeentebestuur geven, zijn ook prima. Al heb je er wel een zwaardere computer voor nodig dan de onze, want mijn beeldscherm sprong tijdens het testen van de betreffende sites (www.tilburg.nl, www.virtuocity.nl, www.virtueelapeldoorn.nl) een paar keer op zwart.... zeer frustrerend.

 

Ik wilde ook nog iets vertellen over het boek dat ik voor deze module moest lezen:

De Droommaatschappij, van Rolf Jensen.

Dit is de maatschappij die zal ontstaan na de huidige informatiemaatschappij. De mens in de geindustrialiseerde wereld hoeft niets meer zelf te doen, alles is al gemachinaliseerd en geautomatiseerd. Dus kan hij zich richten op de top van de piramide van Maslov: zelfontplooiing.

Door middel van een creatieve baan, die meer als ontspanning dan als inspanning wordt gezien.

En door middel van het kopen van artikelen die passen bij het beeld van jou dat jij aan anderen wil laten zien, het verhaal dat jij aan anderen wil vertellen. Die artikelen worden dan ook als verhalen aangeboden, en niet meer als spullen. Het is volgens Jensen de enige manier waarop fabrikanten in de (nabije) toekomst hun waren aan de man kunnen brengen.

 

Het gaat dus allemaal draaien om verhalen.

De computer speelt een dusdanig automatische, natuurlijke, niet meer weg te denken rol in de maatschappij dat Jensen deze niet eens meer specifiek noemt in zijn boek. Voeg daar de virtualiteit aan toe, en concludeer dan dat kinderen op gaan groeien in een deels onechte wereld, waar alles kan.

 

Dank zij de module digital storytelling ben ik betrokken geraakt bij de verhalensite over Heiloo: www.heiloo.geheugenvan.com. Ik vraag me af of deze verhalen, de mensen er achter, toch ook niet een grote rol in de Droommaatschappij gaan leveren: zo was het echt!

 

 

 

 


<- Last Page :: Next Page ->